Je inklúzia len o pomoci slabším? Je pravda, že znevýhodnené deti brzdia v pokroku tie ostatné? A naozaj sa v triedach, kde sú deti z rôznych prostredí, znižuje kvalita vzdelávania? Mýty o inkluzívnom vzdelávaní sú rozšírené, ale Rozmanita prináša dáta a skúsenosti, ktoré dokazujú opak. Rozmanité školy nie sú kompromisom – sú budúcnosťou vzdelávania pre všetkých.
Mýtus: Znevýhodnené deti brzdia ostatných spolužiakov a spolužiačky
Fakt: 81 % štúdií potvrdzuje, že deti bez znevýhodnenia dosahujú rovnaké alebo lepšie akademické výsledky, keď sú v triede spolu so znevýhodnenými deťmi. (Kalambouka, Farrett, Dyson and Kaplan, 2007). V LAB škole Rozmanita podľa prvých výsledkov napredovali všetky deti v materskej škole až 1,5-krát rýchlejšie, než predpokladal štátny vzdelávací program. Znevýhodnené deti mali porovnateľné výsledky ako ich rovesníci a rovesníčky. Zároveň až 9 z 32 žiakov a žiačok základnej školy sa umiestnilo na jednom z prvých troch miest v celoslovenských vedomostných súťažiach Klokanko a Všedkovedko.
Mýtus: Inklúzia znižuje kvalitu vzdelávania
Fakt: Inklúzia nie je o znížení latky, ale o nastavení kvalitného systému pre všetky deti, kde každé dieťa dostáva podporu podľa svojich potrieb. 97 % rodičov detí v LAB škole potvrdzuje, že ich deti sú empatickejšie, samostatnejšie a lepšie pripravené na budúcnosť.
“Moja dcéra patrí medzi deti s mimoriadnym nadaním, ale nechceli sme pre ňu prostredie založené na silnej súťaživosti – hľadali sme školu, kde bude mať výzvy a zároveň prijatie. V Rozmanite vidím, ako rastie. Učí sa empatii, všíma si pocity spolužiakov, povzbudzuje ich.“ Mária, mama školáčky z Rozmanity
Mýtus: Inklúzia je len o pomoci slabším
Fakt: Inklúzia prospieva všetkým deťom – učí ich zvládať konflikty, spolupracovať, rozumieť rôznym ľuďom a rozvíjať zručnosti potrebné pre 21. storočie. Ako hovorí jedna z mamičiek:
„Naše deti vôbec neriešia inakosť – je pre nich prirodzená. Vidíme, že to formuje ich osobnosť a hodnoty.“
Mýtus: Na Slovensku to nemôže fungovať
Fakt: Slovensko je druhé v miere segregácie na základných školách spomedzi 70 krajín OECD (OECD, 2022).Rozmanita, oficiálne zaradená do siete škôl SR, ukazuje, že inkluzívny
model je realizovateľný a efektívny aj v slovenskom kontexte. LAB škola získala v roku 2025 medzinárodné ocenenie SozialMarie Prize za sociálnu inováciu vo vzdelávaní.
Prečo inklúzia funguje?
Podľa UNESCO (2020) inkluzívne školy znižujú mieru predsudkov a polarizácie v spoločnosti. Zahraničné vzory z Anglicka, Fínska, Kanady či Česka potvrdzujú, že rozmanité triedy najlepšie pripravujú deti na budúcnosť. Deti z LAB školy Rozmanita získavajú nielen vedomosti, ale aj zručnosti, ktoré im pomôžu uspieť v globalizovanom svete.
Pridajte sa k podporovateľom Rozmanity, aby sa tento funkčný model stal základom zmeny systému vzdelávania na Slovensku. Aj 15 € mesačne môže pomôcť rozšíriť školu, kde sa ráta s každým dieťaťom – a kde mýty o inklúzii nahradia fakty a výsledky.
KONTAKT PRE MÉDIÁ
PETRA MATEJKA
FUNDRAISING A KOMUNIKÁCIA
+421 904 056 876
petra.matejka@rozmanita.sk
Rozmanita vznikla pred štyrmi rokmi s cieľom priniesť na Slovensko sociálnu inováciu – ucelený systém inkluzívneho vzdelávania ako kvalitného vzdelávania budúcnosti. Doteraz vybudovala LAB školu, v ktorej vyvíja, testuje a overuje model inkluzívneho vzdelávania spolu s deťmi, učiteľmi a rodičmi. V každej triede je približne 50 % detí s nejakým typom znevýhodnenia – ktoré reprezentuje práve tie skupiny detí, ktorým sa v bežných školách aktuálne na Slovensku nedarí. 50 % detí je bez akéhokoľvek znevýhodnenia. V roku 2025 získala LAB škola prestížne medzinárodné ocenenie SozialMarie Prize, ktoré každoročne oceňuje 15 výnimočných sociálnych inovácií v strednej Európe.
V školskom roku 2025/2026 chce Rozmanita svoj program testovať na štyroch pilotných škôlkach v rôznych regiónoch Slovenska, aby ho následne mohla šíriť aj na základné školy, na celoštátnej úrovni.
Do roku 2035 chce Rozmanita pomôcť 1000 školám vzdelávať rozmanité detí spolu. Chce pomôcť deťom a ich rodinám naprieč vrstvami spoločnosti spájať sa, učiť sa porozumieť si, rozvíjať akademické zručnosti, ako aj zručnosti budúcnosti. To všetko už od prvých krokov dieťaťa v materskej škole, kde sa formujú tie najdôležitejšie základy.