Ako meníme školstvo

Problém

Slovensko čelí vzdelávacej a sociálnej kríze

Slovensko patrí medzi najpolarizovanejšie krajiny v Európe. Táto polarizácia nezačína v dospelosti – začína už v škôlkach a školách. Deti sa v školách delia podľa sociálno-ekonomického statusu, zdravotného stavu či nadania, čo vedie k segregácii, izlácii, neporozumeniu druhým a prehlbovaniu nerovností.

Prehlbuje sa nedôvera medzi ľuďmi, oslabuje sa spolupráca a narastajú nenávistné prejavy a kríza duševného zdravia. Dôsledkom je krehká demokracia, nefunkčné inštitúcie a stagnujúca ekonomika.

Prečo školy naše deti nepripravujú na budúcnosť ?

SLABÉ VÝSLEDKY

Mnohé deti zaostávajú už v základných zručnostiach – čítanie s porozumením, matematika či riešenie problémov. To im bráni napredovať ďalej.

CHÝBAJÚ ZRUČNOSTI BUDÚCNOSTI

Kritické myslenie, spolupráca, empatia, kreativita – zručnosti, ktoré deti v školách nedostávajú.
Nie sú pripravené na svet, ktorý sa rýchlo mení.

ODCHOD MLADÝCH DO ZAHRANIČIA

Kritické myslenie, spolupráca, empatia, kreativita – zručnosti, ktoré deti v školách nedostávajú.
Nie sú pripravené na svet, ktorý sa rýchlo mení.

ZACYKLENIE V CHUDOBE

Bez podpory ostávajú deti v kruhu chudoby, bez možností sa rozvíjať a uplatniť. Vzdelanie by malo otvárať dvere – nie ich zatvárať.

GENERÁCIA NEPRIPRAVENÝCH

Vyrastá generácia, ktorá nie je pripravená na život ani prácu v 21. storočí. Dopad je spoločenský aj ekonomický – na nás všetkých.

Fakty, ktoré si nemôžeme dovoliť ignorovať

Slovensko má druhú najvyššiu mieru segregácie škôl v OECD.

Slovensko prichádza o 6 miliárd EUR ročne pre slabú vzdelanosť.

15-roční dosahujú výrazne horšie akademické výsledky ako pred 20 rokmi.

50 % detí so zdravotným znevýhodnením a 75 % detí zo sociálne slabších rodín nemá prístup do škôlky.

Schopnosť adaptácie a spolupráce budú kľúčové pre budúci ekonomický rozvoj krajín. Inkluzívne vzdelávanie pripravuje deti na tieto výzvy tým, že ich vystavuje rôznorodosti už od mladého veku.

– OECD 2021

AKÉ JE RIEŠENIE

Inkluzívne
vzdelávanie
ako kľúč k zmene

Slovensko má jedinečnú príležitosť zastaviť polarizáciu a úpadok školstva. Skúsenosti z krajín ako Fínsko, Kanada či Nemecko jasne ukazujú, že inkluzívne vzdelávanie – školy, kde sa deti učia spoločne, bez ohľadu na svoje zázemie – je najefektívnejším riešením.

Prečo práve inkluzívne vzdelávanie?

Sú lepšie pripravené na budúcnosť

osvojujú si kritické myslenie, kreativitu a schopnosť pracovať s rôznymi perspektívami a schopnosť zvládať konflikty.

Deti dosahujú lepšie vzdelávacie výsledky

učia sa efektívnejšie, rozvíjajú samostatnosť, spoluprácu a komunikáciu.

Rastie empatia a súdržnosť spoločnosti

segregácia a šikana sa znižujú, vzťahy medzi deťmi sú pevnejšie, duševné zdravie silnejšie.Je lacnejšie ako segregované školstvo

Problémom je, že slovenské školy na to dnes nemajú nástroje. Neveria, že je to možné. Rozmanita LAB škola to už dnes mení.

ROZMANITA: Sociálna inovácia v školstve pre všetky deti

Na Slovensku už úspešne testujeme inkluzívne vzdelávanie v LAB škole Rozmanita. Tento model je založený na spoločnom vzdelávaní rôznorodých detí – od mimoriadne nadaných až po deti so zdravotným či sociálnym znevýhodnením.

 

Tento model nie je experiment. Je to funkčný systém, ktorý môžeme rozšíriť do celého Slovenska.

V globalizovanom svete prináša inkluzívne vzdelávanie ako jediné systematickú odpoveď ako dosiahnuť spoločenskú súdržnosť

 

– Council of Europe, 2015

KAM SMERUJEME

Vzdelávanie, ktoré mení Slovensko

Cieľ: 1 000 škôl, ktoré majú inklúziu v DNA do roku 2035.
LAB škola  už dnes dokazuje, že inkluzívne vzdelávanie funguje – aj na Slovensku. Naším cieľom je, aby sa tento model stal štandardom pre školy po celej krajine.

Našu stratégiu aktuálne napĺňame cez naše dva programy: LAB škola a IN škola.

LAB škola:

Dôkaz, že moderné
vzdelávanie funguje

Vyvíjame a testujeme moderné metodiky pre rozmanité triedy. Od nášho vzniku v roku 2021 sme otvorili MŠ s tromi triedami a naša ZŠ postupne rastie.

Deti napredujú 1,5× rýchlejšie, ako očakáva štát. Stovky učiteľov a odborníkov prichádzajú do našej školy, aby sa inšpirovali a zdieľali svoje vedomosti.

IN škola:

Systémová
zmena školstva

Pilotujeme inkluzívny model v prvých školách na Slovensku. Vytvárame praktické metodiky pre učiteľov a školy po celom Slovensku.

 

Do roku 2035 chceme rozšíriť inkluzívne vzdelávanie do 1 000 škôl.

Toto nie je len projekt jednej školy. Je to riešenie pre celé Slovensko. Ak chceme silnejšiu krajinu, zmena musí začať dnes.

Sme rozdelení ako spoločnosť, nepočúvame sa, nestretávame sa, žijeme v iných realitách. Existuje jediný spôsob, ako to zmeniť – cez skúsenosti. Preto verím v koncept LAB školy Rozmanity. Existuje viac ciest, ako byť inkluzívny a Rozmanita ich skúša v praxi, čo je veľmi potrebné.

– Daniel Bútora, bývalý minister školstva Slovenskej republiky

Ako meníme školstvo?

2025 – 2028

Pilotné testovanie v prvých školách

2028 – 2031

Rozšírenie modelu do základných škôl

2031 – 2035

Celonárodné šírenie

Ako to dosiahneme?

Šírenie osvedčených metodík

Vytvárame praktické a pre učiteľov po celom Slovensku.

Vzdelávanie a mentoring

Podporujeme školy pri prechode na inkluzívny model.

Partnerstvá so školami, univerzitami a odborníkmi

Spájame sa s kľúčovými aktérmi zmeny.

Výskum, inovácie a dáta

Neustále vyhodnocujeme dopady a prispôsobujeme program.

Stojíme pri zrode niečoho veľkého, čo môže postupne meniť našu spoločnosť. V Rozmanite vidím skutočne hlbší zmysel.

– Claudia Alner, dlhodobá donorka Rozmanity

Budúcnosť je v našich rukách

Transformácia školstva nezačne sama. Rozmanita ukazuje, že zmena je možná. Teraz ju môžeme spoločne rozšíriť do celého Slovenska.

Podporte Rozmanitu a zmenu školstva už dnes. Staňte sa súčasťou budúcnosti, kde má každé dieťa šancu uspieť.